#تولیدی

#به_قلم_خودم

#وظیفه #طلبه #چیست؟

طلبگی به تعبیر رهبر انقلاب یعنی انجام وظیفه خطیر و با ارزشی که خیلی ها آن را انجام نمی دهند به عبارت دیگر:

#طلبه در جامعه نقشی را به عهده می‌گیرد که هم خطیر و با ارزش و مقدس است و هم به همان نسبت نیاز به احساس تکلیف و مسئولیت دارد یعنی:
اگر من و شما بسیاری از کارهای عادی جامعه را انجام ندهیم هیچ اتفاقی نمی افتد ولی اگر امر دین خدا روی زمین بماند آیا همه در برابر انجام آن واکنش نشان می‌دهند؟
مثلا
امر به معروف و نهی از منکر یک واجب دینی است هر چند عینی نباشد اما آیا مسئولیت یک طلبه در این عرصه سنگین‌تر است یا مردم عادی…نه اینکه آنها وظیفه نداشته باشند نه! بلکه ما وظیفه داریم در سایه تبلیغ، وظایف مسلمانان را به آنان یادآور شویم و این دقیقا مهمترین و اصلی ترین بخش رسالت طلبه واقعی است که شاید دیگران حتی اگر خودشان هم آمر به معروف و ناهی از منکر باشند ولی روشنگری و بیداری دینی را، وظیفه خود نمی‌دانند پس:

کار طلبه عبارت است از تبلیغ و روشنگری اما چگونه؟

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

بدان که عشق و شوق و انگیزه به منزله مَرْکَبْ است که تو را به سرمنزل مقصود می‌رساند
و گفته‌اند:
الرفیق ثم الطریق
باید که در این راه پر فراز و نشیب، همراهی صدیق و دلسوز تو را یاری کند و چه بسا این یار شفیق در وهله اول عقل و ایمان درونی تو و عمل صالحی باشد که چراغ راه تو در این راه خواهد بود.
گفتیم رفیق….
گر چه از عقل به پیامبر درونی تعبیر شده اما، نقش تولی و تبری را در پیمودن راه تبلیغ و هدایت خلق به الی الله، نمی‌توان نادیده گرفت که نه تنها لازم بلکه مهمترین شرط قبولی و پذیرش رسالت طلبگی است.
آنگاه که طلبه خود را به سلاح اطاعت و عبودیت مزین نمود باید در راه تهیه زاد و توشه راه یعنی علم حقیقی گام بردارد، همان علمی که:
ثمرة العلم العبودیة
نتیجه آن بیشتر شدن روحیه تسلیم و بندگی در برابر فرامین الهی است و اهمیت جد و جهد در مسیر علم آموزی مانند اثر هوا و اکسیژن بر سلولهای بدن است زیرا:
اگر علم و دانش مفید و در خدمت دین نباشد با کدام حربه می‌توان به جنگ با شبهه‌ها و تحریف عقاید و عرفانهای نوظهور و ضد ارزشها رفت و چگونه ممکن است طلبه بدون تکیه بر بال علم که تکمیل کننده بال و نیروی تقواست به احیای سنت پیامبر خدا و اهل بیت و ائمه طاهرین (سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین) بپردازد؟
و
آنگاه که طلبه و طالبان حق، غفلت و سستی ورزند و راحت طلبی و دنیا مداری در پیش گیرند، بندگان مظلوم و محروم خداوند که از نظر کسب معارف الهی دستشان به جایی بند نیست بدون پشتوانه خواهند ماند و فردای قیامت، شِکْوَه خواهند کرد که ما را هدایتگر و یار و یاوری نبود…..
شاید
چنین به نظر آید که پس ما اهل این راه نیستیم و با این همه دشواری، همان بهتر که به زندگی عادی خود باز گردیم اما:
ای طلبه عزیز!
تو نام خود را در دفتر امام زمانت ثبت کرده ای یعنی گوهری در وجود تو به معنای لیاقت وجود داشته که تو را بدین کوی و برزم فراخوانده‌اند مثل شهدا که نوری در قلبشان بود که از عرش، انتخابشان کردند و تا به ملکوت راهی شدند.
پس!
قدر خود را بدان و نظاره‌ای به دنیای پر از فلاکت و بدبختی راحت‌طلبان انداز و ببین چگونه گوهر عمر خود را در سردرگمی و لهو و لعب و خوشیهای پوچ و گذرا، به هدر می دهند و معلوم نیست با چه زاد و توشه‌ای در پیشگاه حق ظاهر می‌شوند؟
و
بدان که برای طالبان علم حقیقی حتی ماهیان دریا دعا می کنند و خداوند خود ضامن روزی آنان و نجات و یاریشان در سردرگمی‌ها و خستگی و پریشان حالی است و در قرآن کریم‌اش وعده داده که:

ألَّذیٖنَ جاٰهَدواُ فیٖناٰ لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا
و تاکید فرموده که:
آنان که در راه یاری حق تلاش و مجاهده و امر به معروف و نهی از منکر نمایند علاوه بر اجر وپاداش بی نظیر آخرتی که طبق روایات دارند:
اگر یک انسان به دست تو هدایت شود از آنچه آفتاب بر آن بتابد برای تو بهتر است
در
همین دنیا نیز خداوند آنان را از یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاٰ یَحْتَسِبْ روزی می‌رساند مثلا: رزق سلامتی، امنیت، بصیرت و عزت و سربلندی، دوستی با شهدا و حتی رسیدن به شهادت!
بیاییم
امسال به نیابت هر قدم پیاده روی اربعین و به یاد هر شهید، پرچمی از احیای فرایض و ارزشهای فراموش و کمرنگ شده عَلَم کنیم و امر ولایت را که با هزاران نیرنگ و مکر مجازی و غیره، مورد هجمه قرار گرفته با شدت و قوت هر چه تمام تر به مسلمانان دنیا عَرضه کنیم و قدمی هر چند کوچک در راه تداوم ارزشهای انقلابی و خط خونین شهدا خصوصا #شهید #عزیز #سردار #سلیمانی برداریم و در این راه:

وَ لاٰ تَهِنوُا وَ لاٰ تـَحْزَنوُا وَ أنْتُمُ الْأعْلوُن

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1399-07-16] [ 02:07:00 ق.ظ ]